7 syytä uusia yrityksen nettisivut

1. Hakukonelöydettävyys

Miten hyvin yrityksesi nettisivut löytyvät Googlesta? Tiedätkö kuinka korkealle yrityksesi nousee Googlen hakutuloksissa niillä avainsanoilla, joilla potentiaaliset asiakkaasi etsivät sinun ja kilpailijoidesi tuotteita ja palveluita? Google rankkaa nettisivut mm. niiden sisällön ja teknisen toteutuksen perusteella. Mitä korkeampi Google Pageranking sivustolla on sitä paremmin se yleensä sijoittuu Googlen hakutuloksissa. Sivuston pitää olla teknisesti toteutettu hakukoneystävälliseksi ja sisällössä tulee painottaa niitä osa-alueita, joilla halutaan sijoittua korkealle hakutuloksissa.

2. Mobiili-/tablettiyhteensopivuus

Useilla nettisivuilla jopa 40-50 prosenttia käyttäjistä käyttää älypuhelinta tai tablettia. Onko nettisivusi suunniteltu siten, että ne toimivat hyvin myös näissä laitteissa? Mikäli yrityksesi nettisivut on toteutettu muutamia vuosia sitten eikä niitä ole sen jälkeen teknisesti päivitetty, on hyvin todennäköistä, että vastaus on ei. Esimerkiksi kuvagalleriat, animaatiot ja pudotusvalikot navigoinnissa ovat usein sellaisia osa-alueita, joista aiheutuu käyttäjälle ongelmia.

Oletko miettinyt, että älypuhelimella nettisivustollesi tuleva käyttäjä voi lähtökohtaisesti etsiä erilaista sisältöä, kuin pöytäkoneen käyttäjä? Sisältöä voidaan helposti jäsennellä siten, että eri päätelaitteita käyttäville kävijöille painotetaan erilaista sisältöä.

3. Toimiva ja moderni ulkoasu

Löytävätkö käyttäjät nettisivuiltasi helposti haluamansa tiedon? Ohjataanko käyttäjä etusivulta tärkeimpiin ja suosituimpiin sisältöihin? Heijastaako sivuston ulkoasu sitä mielikuvaa minkä yrityksestäsi haluat antaa nykyisille ja potentiaalisille asiakkaillesi?

Nettisivujen visuaalinen elinkaari on vain muutamia vuosia. Se mikä näytti viisi vuotta sitten modernilta alkaa nyt olla jo auttamattomasti vanhaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sivut pitäisi kokonaan pistää uusiksi parin vuoden välein vaan ennemminkin sitä, että ulkoasua pitää tasaisesti freesata samalla tapaa kuin vaikkapa yrityksen esitteitä.

4. Yhteys sosiaaliseen mediaan

Voivatko käyttäjät helposti jakaa sivustosi sisältöä sosiaalisen median kanavissa? Näytetäänkö nettisivuillasi sosiaalisessa mediassa julkaistua sisältöä? Julkaistaanko nettisivuille lisätyt ajankohtaiset asiat ja tapahtumat myös sosiaalisessa mediassa? Sosiaalisen median käyttäjämäärät ja julkaisukanavat kasvavat koko ajan ja monissa tapauksissa tieto haetaan yritysten Facebook-sivuilta tai muilta some-kanavilta, eikä käyttäjä edes käy yrityksen kotisivuilla. Kohderyhmän tavoittamiseksi on tärkeää, että pystytään helposti julkaisemaan ja näyttämään yritykselle tärkeät tiedot useassa eri paikassa.

5. Analytiikka ja seurattavuus

Tiedätkö kuinka paljon nettisivuillasi on kuukausittain kävijöitä? Tiedätkö miten kävijämäärät jakautuvat eri maiden ja kaupunkien kesken? Tiedätkö kuinka moni Google-mainoksen kautta tullut kävijä täyttää yhteydenottolomakkeen tai tilaa tuotteesi nettisivuilta? Tiedätkö mikä on etusivullasi klikatuin linkki ja onko tämä varmasti se mitä haluat kävijöiden tekevän?
Seurantakoodien avulla voidaan analysoida kävijöiden liikennettä ja toimia nettisivuilla. Hyvin rakennetun analytiikan avulla voidaan kehittää nettisivustojen sisältöä vastaamaan mahdollisimman hyvin kävijöiden ja yrityksen päämääriä. Samalla se antaa myös faktalukuja siitä, minkälaisia tuloksia yrityksen nettisivuille ja muuhun verkkomainontaa sijoittamat eurot ja työtunnit tuovat.

6. Päivitettävyys

Pystytkö itse päivittämään nettisivujasi? Onko päivittäminen helppoa vai vaatiiko pienenkin asian muuttaminen ohjeiden selaamista ja aiheuttaa turhautumista? Uusilla järjestelmillä toteutettujen nettisivustojen päivittäminen voidaan tehdä käyttäjälle helpoksi. Usein muuttuvat sisältöalueet toteutetaan siten, ettei niiden päivittäminen vaadi teknistä osaamista. Vastaavasti oikeuksia tehdä muutoksia sivustolle voidaan rajata. Näin voidaan varmistaa, ettei käyttäjä tee vahingossa ei-toivottuja muutoksia sivustolle. Tosin useissa järjestelmissä vanhojen versioiden palauttaminen on vaivatonta ja näin mahdollisten vahinkojen korjaaminen on helppoa.

7. Määritellä sivuston tarkoitus

Oletko miettinyt mikä on yrityksesi nettisivujen tarkoitus? Keitä nettisivuilla palvellaan ja miten kävijöiden halutaan sivuilla toimivan? Halutaanko sivustolla myydä jotain vaiko saada käyttäjä täyttämään yhteydenottolomakkeen? Halutaanko, että nykyiset asiakkaat tekevät ajanvaraukset mieluummin nettisivujen kautta kuin ottavat sähköpostitse tai puhelimitse yhteyttä?

Nettisivustolle pitää määritellä tavoitteet. Tämä on useimmiten tärkein syy siihen, miksi sivujen tulee olla ajan tasalla. Sivuston sisältö ja ulkoasu suunnitellaan siten, että ne palvelevat näitä päämääriä. Näin voidaan tarjota kävijöille mahdollisimman hyvä käyttökokemus ja samalla saavuttaa yrityksen asettamat tavoitteet.

Share Post :